Bijlage 1

Om de organisatoren/medewerkers en de bezoekers te beschermen is het belangrijk om de juiste hygiënemaatregelen te nemen. Deze verkleinen het risico op verspreiding van COVID-19. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste aanvullende maatregelen. Deze maatregelen gelden voor alle aanwezigen en ook tijdens de voorbereiding en opbouw.

Let op: Dit zijn aanvullende maatregelen. Het kan zijn dat in uw branche of beroepsgroep strengere wetten en regels gelden.

Algemene hygiënemaatregelen

Informeer medewerkers en bezoekers onder andere via e-mail, website en bij de entree:

  • Blijf thuis bij klachten.
  • Houd 1,5 meter afstand tot andere mensen. Kinderen tot 12 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden en jongeren tot 18 jaar hoeven alleen tot volwassenen 1,5 meter afstand te houden.
  • Pas regelmatig handhygiëne toe:
  • vóór het eten en vóór het klaarmaken van eten
  • na het toiletbezoek
  • na contact met dieren
  • na een activiteit buitenshuis
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze direct weg. Pas direct daarna handhygiëne toe.
  • Vermijd aanraking van het gezicht: kom niet aan mond, neus en/of ogen.

Maatregelen

  • Hanteer een strikt ziektebeleid conform de gezondheidsmaatregelen en communiceer dit duidelijk met bezoekers en medewerkers. Er is een vragenlijst opgesteld door het RIVM die gebruikt kan worden. Ontzeg bezoekers en medewerkers mét klachten de toegang.
  • Zorg dat medewerkers en bezoekers de 1,5 meter afstand kunnen bewaren, zowel onderling als van elkaar.
  • Hanteer eventueel looproutes en tijdschema’s. Hanteer een deurbeleid.
  • Voorkom hotspots (plekken waar veel mensen samen komen, zoals bij toiletten, in- en uitgang, verkeersruimtes, catering, garderobe/kluisjes). Zorg voor spreiding en zorg ervoor dat de 1,5 meter afstand geborgd is.
  • Zorg dat iedereen bij binnenkomst handhygiëne toe kan passen.

Schoonmaak

  • Neem als uitgangspunt voor de basisschoonmaak en het eventueel desinfecteren het schoonmaakplan van de locatie of het schoonmaakschema uit de branche of de algemene hygiënerichtlijn van het LCHV.
  • Maak oppervlakken en handcontactpunten die veel worden gebruikt of aangeraakt meerdere keren per dag schoon, zoals pinapparaat, telefoon, gebruikte materialen, toiletten, doorspoelknoppen, kranen, deurklinken, lichtknopjes, gebruiksvoorwerpen, stoelen, tafels, leuningen, speelgoed.
  • Zorg dat alle gebruiksvoorwerpen goed schoon te maken zijn.
  • Gebruik voor de schoonmaak een allesreiniger.
  • Gebruik bij het schoonmaken schone materialen.
  • Zorg voor zichtbaar schone toiletten, wasbakken en ruimtes.
  • Desinfectie vanwege COVID-19 is niet nodig; goede schoonmaak met een allesreiniger is voldoende.

Sanitair

  • Reinig de handcontactpunten en toiletten regelmatig met een allesreiniger.
  • Zorg voor een handenwasgelegenheid met water, vloeibare zeep, wegwerphanddoekjes en een afvalbak.
  • Plaats eventueel schaamschotten tussen de urinoirs op gezichtshoogte of zorg dat de 1,5 meter gewaarborgd is.

    Handhygiëne

  • Was of desinfecteer de handen op de juiste manier

  • Was de handen met water en vloeibare zeep als de handen zichtbaar vuil zijn. Gebruik géén handalcohol; door zichtbaar vuil vermindert de werking

  • Gebruik handalcohol op plekken waar geen stromend water is. Bij toiletten is water en vloeibare zeep verplicht.

Ventilatie

  • Zorg dat ruimtes goed geventileerd en gelucht worden.
  • Zorg er voor dat er mogelijkheden zijn om constant te ventileren. Ventileren kan door een raam of deur op een kier te zetten.
  • Lucht bij voorkeur meerdere keren per dag 10-15 minuten. Luchten doe je door ramen/deuren gedurende minimaal 15 minuten tegen elkaar open te zetten.

Catering